Lukijan kynästä: Avoin kirje Antti Rinteelle

Petri Alastalo: Avoin kirjeeni Sos.dem. puheenjohtaja Antti Rinteelle

”Minä lupaan nyt lukea nämä sähköpostit, minä lupaa katsoa, mitä asialle voidaan tehdä ja lupaan nyt vastata sinulle tämän jälkeen varmasti. ”

Näillä sanoilla julkisesti vastaanotitte asiakirjat. Tulitte 4.2. Lahden puoluekokouksen jälkeen takki auki rinta rottingilla vastaanottamaan kaupunkilaisten kehuja ja kiitoksia paikalliseen kauppakeskukseen. Kolme kuukautta kulunut, missä lupauksenne? Mitään ei ole tapahtunut.

Olette ex Ay-yhdistyksen puheenjohtaja, juristi, erikoisosaamistanne. Miksi asia on ajankohtainen nyt? Liike-elämän ja turismin kautta Suomeen tulee yhä enemmän matkailijoita, investointi ja sijoitus mielessä. Mikä yhdistää nämä sadat tuhannet Suomeen saapuvat, jotka haluavat sijoittaa tänne; VIISUMI! Ilman asianmukaista matkustusasiakirjaa rajaa ei ylitetä. Kiinan valtiovierailu delegaatioineen tapasi valtion johtoa, mukana satoja liike-elämän huippuja. Kuka viisumin kirjoittaa heille? Suomen kansalainen, joka on työsuhteessa Suomen edustustoihin, ilman mitään lain suomaa työehtosopimusta, vain maininnalla ”noudatetaan asemamaan lainsäädäntöä”. Mitä lainsäädäntöä, Hgin KäO:ssa on menossa riitatapaus, joka pitäisi UM:n perustelujen mukaan istua Kiinassa. Miksi, UM:n lakimies Eeva Winter ja valtiosihteeri Peter Stenlund kieltäytyvät vastaamasta. Vetoavat poikkeuksiin, perustelematta, ehdottavat vain kantelua Oikeuskanslerille. UM vaikenee vuosia jatkuneesta kiusallisesta asiasta.

UM lähettää töihin edustustoihin määräaikaisine työsopimuksineen vailla mitään oikeusturvaa. Intialaisella kuin irakilaisellakaan työsuojeluvalvontaviranomaisella ole mitään vapaata pääsyä tutkimaan Suomen edustustoissa tapahtuvia työsuhde tahi työturvallisuuteen liittyviä epäilyksiä. Onko jokaisella palkatulla käytössä suomen kielelle käännettynä ”asemamaan työlainsäädäntö”? Ei ole. Virkasuhteiset konsulit, poliisit, tulli, ym. ovat suojatummassa asemassa. Kansalaispalveluvirkailijoille työt loppuvat, työantajalla, Suomen valtiolla, on kuitenkin jatkuva työvoiman tarve.

Työpaikat ovat haluttuja, oli se sitten Ivalossa tahi Delhissä. UM:n pelote, määräaikaiset ketjutetut työsopimukset, hiljentävät oikeutta haluavat. UM: teki esimerkin tästä, väki pelästyi. Toverisi Tuomioja lupasi tehdä ja selvittää, (YLE /Hesari 05/12) mitä tapahtui, ei mitään, kuten ei nytkään Teidän kohdalla. Stubb ja Soini tiesivät asioista, eivät välittäneet. Välinpitämättömyytenne näitä virkailijoita kohtaan, jotka pienellä palkalla joutuvat itse maksamaan lentonsa, asumisensa asemamaassa, verot Suomeen, versos konsulit, raja- ja poliisiviranomaiset; asunnot, lennot, päivärahat maksavat UM. Antti Rinne, Teillä on vaikutusvaltaa, toimikaa! Enää ei tarvita JHL-UM kanssa kahvitteluja, seitsemäs odottava vuosi menossa.

Kouvolan viisumikeskuksessa työskentelevät virkasuhteessa. Identtisesti samaa työtä tekevät kansalaispalveluvirkailijat edustustoissa, ilman mitään TES:ä, ristiriita? Miksi Antti Rinne? Ongelmaan puuttumatta tilanne jatkuu, virkailijoiden oikeusturva ei päde oikeusvaltio Suomessa. Hiljaisuudella hyväksytte tämän. Tähän puuttui myös Oikeuskansleri Jonkka, tosin jättäen asian kesken.  Antti-hyvä, pyydän pysykää poissa Lahdesta, emme tarvitse helppoheikkejä, tyhjät tynnyrit kolisevat ilman Teitäkin. Olemme ylpeitä kaupungistamme, jossa demareiden totuudenvastaisilla puheilla ei ole sijaa.

Petri Alastalo

Rinteelle aiemmin lähettämäni kirje:

Hyvä Antti Rinne,

Olette SDP:n puheenjohtajaehdokkaana. Olette tuonut lukuisissa haastatteluissa ja lehtikirjoitteluissanne esille huolen suomalaisten työn pysyvyydestä ja jatkuvuudesta. Huoli on suuri Suomessa, missä lamaleka lyö ja työpaikkoja katoaa nopeammin, kuin viemärissä vesi.

Olen ollut useasti yhteydessä nykyiseen puolueen puheenjohtajaanne todella laihoin tuloksin. SDP:n kirjaamista arvoista välittäminen ja suomalaisten työpaikkojen pysyvyydestä ja oikeudenmukaisuudesta ovat olleet tyhjänpäiväistä sanahelinää. Julkisuudessa on mielekästä metsästää vaalikarjaa mutta teot ovat, jotka puhuvat puolesta.

Kysyn teiltä, miten te SDP:n tulevana puheenjohtajana toimisitte, jotta vuosia jatkuneet laittomuudet Suomen valtion osalta saatettaisiin vihdoinkin loppumaan Suomen edustustoissa kautta maailman? Tällä hetkellä ympäri maailmaa työskentelee valtion palveluksessa, Ulkoministeriössä noin 400 suomalaista ns. ”asemamaasta palkattuja” viisumivirkailijoita, suurimpana ryhmänä Venäjän edustustoissa Pietarissa, Moskovassa, Petroskoissa ja Muurmanskissa. Suomen valtio ei noudata työsopimuslakia, työturvallisuuslakia, työsuojelulakia, yhdenvertaisuuslakia vain muutamia mainitakseen. UM tekee laittomia ketjutettuja työsopimuksia vuodesta toiseen mielivaltaisesti, vedoten työn luonteeseen ja vakiintumattomuuteen. Viisumivirkailijat ovat kymmeniä vuosia tehneet viisumipäätöksiä ja missään poliittisella tasolla EU:ssa ei ole päätetty, että viisumivapaus on tulossa. Suomen valtio kohtelee todella ala-arvoisesti, halveksuen, vähättelevin melkeinpä voisi kutsua orjamaisesti viisumivirkailijoita, jotka jo heti ensimmäisenä päivänä asetetaan ”epäilyn” alaiseksi. Samaan aikaan Suomen valtio kohtelee, erityisesti Venäjän edustustoissa, venäläisiä natiivi kansalaisia kuin silkkihanskoin. Heidän status ja toiminta ovat todella käsittämätöntä verraten suomalaisiin. Syynäkö vieläkin suomettuminen?

Asioita on yritetty viedä eteenpäin ammattijärjestön kanssa, joka kuuluu JHL:ään, tuloksetta. Ulkoministeriö ei neuvottele lainkaan JHL:n kanssa, vain ”kahvittelevat”, ei kirjata pöytäkirjoja eikä käydä virallisia neuvotteluja. UM vetoaa, ettei JHL:llä ole ”neuvotteluoikeutta” siis mitä? JHL luuli saaneensa SAK:n lakiosastolta apuja, turhaan. UM on ketjuttanut ja edelleen ketjuttaa määräaikaisia työsopimuksia täysin mielivaltaisesti, perusteet eivät ole olemassa. Henkilökohtaiset suhteet ”yläkertaan” takaavat uuden määräaikaisen työsopimuksen, työn laatu ja ahkeruus ovat käsitteitä, jotka eivät vaikuta. Kuinka selittämättömältä tuntuu, että Suomen valtio/ UM voi toimia näin härskisti. Ketään poliittista tahoa tämä ei kiinnosta. Asioista oli jo 2008 silloinen ulkoministeri Alexander Stubb tietoinen, kuten hänelle myös toistamiseen tuotiin, 2011 hänen toisella vierailullaan Pietarin Suomen pääkonsulaatissa, esille samat asiat, myöhemmin vielä kirjallisena. Stubb, joka juuri tänään ilmoitti asettuvansa Kokoomuksen puheenjohtaja kilpailuun. Euroopasta kyllä välitetään, mutta ei omista kansalaisista. Asioista tehtiin kaksi kantelua Etelä-Suomen Aluehallintovirastolle 2012, kantelut jätettiin tutkimatta vedoten UM:n lausuntoon. Koskaan ESAVI ei antanut omaa lausuntoa. Tästäkin on kanneltu Oikeuskanslerille.

Viisumivirkailijat tekevät Schengen-alueella matkustusasiakirjapäätöksiä sallien matkustajan oleskella tietyn ajan Schengen alueella. UM väittää, että säännöllinen kierto takaa turvallisuuden. Nykyinen sähköinen viisumikäytäntö on poissulkeva kaikenlaisen väärinkäytöksen. Hämmennystä asiaa aiheuttaa se, miten Pietarin Suomen pääkonsulaatissa on alkanut kadota venäläisten passeja, koskaan niitä löytämättä. Venäläinen henkilökunta on tänä päivänä ainut, ketkä fyysisesti käsittelevät passeja ja niitä katoaa. Tämä ei ole UM:n mukaan turvallisuusriski, eikä sekään, että venäläiset työntekijät pääsevät vapaasti liikkumaan edustustoissa ja pääsevät lukemaan viisumipäätöksiä, niiden tekijät ja yhteystiedot ovat helposti saatavilla. Mutta itse suomalainen viisumikäsittelijä on UM:n mukaan suuri turvallisuusriski. Vuosia on valehdeltu UM virkamiesten taholta, olemassa olevasta ns. viiden vuoden säänöstä, mitä ei edes ollut olemassa ennen kesäkuuta 2013. Kukaan ei kanna tästäkään vastuuta, valehtelusta!

Yhdenvertaisuuden nimissä voidaan kysyä, miksi UM tekee toistaiseksi voimassa olevia työsopimuksia ns. muihin kolmansiin maihin, esim. Aasiaan? Eikö Aasiassa turvallisuusriski ole enää niin pelottava? Eniten määräaikaisia viisumivirkailijoita hämmentää seikka, että UM:n avattua Kouvolaan viisumikeskuksen, viisumivirkailijat ovat valtion virkasuhteessa toistaiseksi voimassa olevin virkamiessuhteessa, noudattaen VES:ä. Tämä osoittaa, kuinka härskiä ja loukkaavaa toimintaa UM harrastaa.  Kyse  on TYÖPAIKOISTA, JOKAPÄIVÄISESTÄ LEIVÄSTÄ, toimeentulosta!

Nykyinen puheenjohtaja ei ole puuttunut – ei SDP:n puheenjohtajana eikä ministerinä, tähän räikeään käytökseen. Asiasta on kanneltu Oikeuskanslerille, asiaa tutkivat Helsingin rikosyksikkö, Helsingin käräjäoikeudessa on tapaus. Miksi kaikki nämä viranomaiset ovat agitoituna, kun yksinkertaisempaa ja edullisempaa yhteiskunnalle olisi, noudattaa VES:ä kaikkiin viisumivirkailijoihin yhdenvertaisesti kautta edustustojen.  Suuri huoli esim. Pietarin Suomen pääkonsulaatissa ja Moskovan Suurlähetystössä henkilöstöllä on, jatkuuko ½v määräaikainen työsopimus vai ei. Pitääkö alkaa muuttaa pois Venäjältä. Mistä uusi työ? Kun töitä riittää ja riittää edelleen. Ja samaan aikaan UM hakee lähes säännöllisesti uusia viisumivirkailijoita samoihin työtehtäviin.  Muutto Venäjältä takaisin Suomeen ei ole yksinkertainen asia, sen tietävät kaikki ulkomailla asuneet.

Teidän on turha vedota, että nämä ovat UM:n sisäisiä asioita. Eivät ole! Tämä asia on yhteiskunnallisesti huomattavasti laajempi. Vain ja ainoastaan viisumivirkailijoiden pyyteettömän työnteon, välillä äärirajoja ylittäen pitkinä katkeamattomina ylityökuukausina kuukaudesta toiseen, takaavat sen, että venäläiset matkaajat pääsevät Suomeen, kuluttavat varoja, sijoittavat huoneistoihin, kiinteistöihin ym. Pelkästään Lappeenranta ja Imatra elävät venäläisten tuomilla euroilla. Kiitoksena tästä UM kohtelee viisumivirkailijoita kuin kapisia kulkukoiria, joita saa potkia päähän milloin tahtoo.

Kysyn tyhjentävän kysymyksen teiltä, miten te puuttuisitte tähän räikeään väärinkäytökseen, laittomuuksiin ja epäoikeudenmukaisuuteen? Onko teissä niin sanottua ”munaa” toimia, vai jatkuuko SDP:n höpö höpö-fantastinen-linja edelleen teidän puheenjohtajakautena? Tästä asiasta on myös hyvin tietoinen lukuisat päättäjät mm. SAK:n ex pj nykyinen työministeri -yllätyskö, että hänkin SDP, kuten myös SAK:n Lauri Lyly, Presidentti Niinistö.
Jään odottamaan henkilökohtaista kantaa edes teiltä, kun nykyinen puheenjohtaja ei välitä eikä halua puuttua tähän halveksittavan röyhkeään laittomaan toimeen Suomen valtion toimesta! Pyydän, ettette vetoa olemalla PRO-ammattiliiton puheenjohtaja, kysyn teiltä tulevana SDP:n puheenjohtaja ehdokkaana!

ystävällisin terveisin,
Petri Alastalo, Lahti

Kirjoitus on lukijamme lähettämä näkökulma, ei Nykysuomen toimituksen tekemä.

3 thoughts on “Lukijan kynästä: Avoin kirje Antti Rinteelle

• 30.5.2017 at 12:51
    Permalink

Alastarolle sellaisia terveisiä että nuo ”kolmen kirjaimen lhenteet” voi kirjoittaa ihan suomeksikin. Ne kun eivät ole Suomessa vakiintunutta käytäntöä eikä niillä liioin lyhennetä merkittävästi kirjoitusta. KäO:kin voidaan Suomessa aukikirjoittaa ”käräjäoikeus” joka on kaikelle kansalle huomatavasti helpompi ymmärtää. Ei tarvitse arvuutella onko se ”Kärkölän Opettajat” tai ”Kämmenniemen Osakeyhtiö”.

NeT VKT jkk kLt. Ymmärsittekö?

• 3.6.2017 at 22:23
    Permalink

Rinteen äijä-feministille ja sosialistisella paukapäälle on aivan turha mitään kirjoitaa. Ei ainakaan järkeä, sillä tämän päivän suomalaisessa Brysseli -hakuisessa politiikassa se on kirosana, jota solvataan myös ”populismiksi”.
    Kun suomalainen poliitikko astuu pirtiin, järki hyppää ikkunasta. sovelt. suom.sanal.

• 21.6.2017 at 08:52
    Permalink

hei Antti Rinne. Lupasit lukea kaikki kommentit? Olen eläkeläinen. Meitä ei ole huomioitu kun mätetään rahaa ulkomaille ym Olisi hyvä huomioida ihmiset jotka omalla tavallaan ovat kantaneet kortensa .kekoon suomen hyväksi omalla sarallaan. Eläkkeet vain pienenee. Iso palkkaisia ministereitä valitaan ja eläkkeitä pienenetään. Onko tässä laitaa. ota tämä asia esiin ja huomioi eläkeläiset siellä sekasotkun keskellä. Lisää rahaa myös eläkeläisille. Kiitän etukäteen niistä 200e;sta jotka tulee pien eläkeläisille! Hyvää kesää.

Reply

VASTAA: Nykysuomi.com käyttää sekä automaattista, että manuaalista moderointia kommenttiosiossa. Jokainen vastaa omista kommenteistaan ja nykysuomi.com pidättää oikeuden moderoida asiatonta keskustelua tarpeelliseksi katsomallaan laajuudella.