Michael Everson: Uskonnon, myyttien ja folkloren jatkuvuus: Neoliittinen ”Vanhan Euroopan” Jumalatar ei-indoeurooppalaisessa yhteydessä.
Tämä esitelmä on pidetty Second Conference on the Transformation of European and Anatolian Culture 4500-2500 B.C. -konferenssissa 15.09.1989 Dublinissa, ja julkaistu kokonaisuudessaan the Journal of Indo-European Studies 17, 3&4:ssä talvella 1989. Esitelmä on mainio johdanto oman kansanperinteen ja oman ikivanhan kansallisen menneisyyden uudelleenarvioimiseen. Vaikka kirjoittaja puhuttelee ensisijaisesti baskeja, hänen kysymyksenasettelunsa ja sanottavansa sopii myös meille suomalaisille, vaikka meidän esi-isämme eivät rakennelleetkaan megaliitteja (sekin vielä nähdään). Julkaisemme tekstin hieman lyhennettynä.
Neoliittisen taiteen, monumentaalisen arkkitehtuurin ja asutusten tulkinta on jäänyt pääosin dokumentoitujen indoeurooppalaisten mytologioiden ja erityisesti perifeerisiltä alueilta löydetyn eurooppalaisen folkloren varaan. Todisteet Euroopan laajuisesta kaikkeen vaikuttavasta neoliittisesta Jumalattaren kultista ovat kuitenkin silmiinpistäviä ja on merkittävää että Baskien mytologian Jumalattarella, jonka piirteet ovat korostetusti ei-kristillisiä ja ei-indoeurooppalaisia, on paljon yhteistä arkeologisten ja mytologisten tietolähteiden perusteella rekonstruoidun neoliittisen eurooppalaisen jumalattaren kanssa. Marin yhdistäminen pyhiin ja salaisiin paikkoihin Baskimaassa, hänen yhteytensä erilaisiin toimintoihin kuten kehräämiseen, jä hänen huolehtivan henkensä liittäminen megaliittisiin monumentteihin tekee hänestä ainutlaatuisen yhteyden tuon ajan Eurooppaan. Hänellä on meille paljon annettavaa yrityksessämme rekonstruoida muinaista eurooppalaista uskontoa.
Esihistoriallisen Euroopan uskonnon tutkimus tulkitsee arkeologisia todisteita heijastumina neoliittisen taiteen moninaisuudesta, monumentaalisesta arkkitehtuurista, ja asutuksen levinnäisyydestä erityisesti viimeisten kahdenkymmenen vuoden löytöjen perusteella. Tämän materiaalin tulkinta mytologian kannalta on jäänyt pääosin dokumentoitujen indoeurooppalaisten mytologioiden ja erityisesti perifeerisiltä alueilta löydetyn eurooppalaisen folkloren varaan. Folkloristiset ja mytologiset todisteet Euroopan laajuisesta kaikkeen vaikuttavasta neoliittisesta Jumalattaren kultista ovat kuitenkin niin silmiinpistäviä, että tätä tulkintaa vastaan on vaikea löytää vastatodisteita.
Ensikäden tietoa saamme myös eurooppalaiselta alkuperäiskansalta, joka on säilyttänyt kulttuurinsa omaperäisyyden, kielensä ja sosiaalisen organisaationsa eristäytyneenä omalle alueelleen sulautumatta dominoivaan indoeurooppalaiseen kulttuuriin: Euskaldunak, -baskit Pyreneillä. Tämän kirjoitelman tarkoitus on esitellä baskilainen Jumalatar, hänen muotonsa, olemuksensa ja ominaisuutensa, ja osoittaa että huolimatta vuosisataisesta kristillisestä vaikutuksesta, Suuri Jumalatar ei ole koskaan jättänyt Euroopan maisemia. Joillakin Euroopan alueilla Hän on muuttunut ja sulautunut indoeurooppalaiseen mytologiaan. Baskimaassa Hän on vain perääntynyt niille alueille missä hänen voimansa ja mysteerinsä on aina ollut suurimmillaan: Luoliin, rotkoihin ja Pyreineiden korkeimmille huipuille.
Systemaattisen kuvauksen neoliittisen Euroopan alkuperäisestä; uskonnosta julkaisi kaksi vuosikymmentä sitten Marija Gimbutas, mikä aloitti laajenevan kiinnostuksen tähän aiheeseen. Tänään me luonnehtisimme Vanhan Euroopan uskontoa vyyhdeksi käsitteellisesti samansukuisia symboleja painottuneena muodostumisen, tuhon ja uudelleenmuodostumisen dialektiikkaan. Kasvu, kukoistus ja lakastuminen ovat maanviljelytalouden realiteetteja, eikä ole yllättävää että varhaisten maanviljelijöiden elämää hallitsevat seikat löytävät ilmenemismuotonsa myös heidän uskonnossaan. He käsittivät elämän sykliseksi: Syntymä, kuolema ja jälleensyntymä.
Yrittäessämme ymmärtää täydellisesti esihistoriallista uskontoa ja symbolijärjestelmää, meidän täytyy nähdä ne dynaamisina ja alkuperäisessä yhteydessään. Tämän päivän tutkijat, joihin vaikuttaa mielikuva nykyaikaisesta ihmimillisestä henkisyydestä, ovat suhtautuneet aiheeseen samoin kuin meidän aikamme kirjoitettuihin uskontoihin. Olemme tottuneet hahmottamaan ilmiöt synkronisesti, hetkellisesti ja jopa henkilökohtaisina uskonnollisina kokemuksina. Yksittäisten arkeologisten kohteiden ja esineiden, ja mytologisen aineiston ja kansanperinteen analysointi voi antaa meille yleiskuvan sekä yksittäisten kulttikohteiden (kuten Lepenski Vir) että suurempien kulttuuristen ryhmien (kuten Maltan temppelienrakentajat tai Atlannin rannikon megaliittikulttuuri) henkisistä painotuksista.
Jos tarkoituksemme on aidosti ymmärtää esi-isiemme elämää, ja heidän kulttuurinen ja spirituaalinen jälkisäädöksensä sallii sen meille, me ehkä joudumme uudelleen arvioimaan ymärryksemme käsitteistä uskonto, myytti ja kansanperinne. Nämä käsitteet voidaan havainnollistaa pallomaisena tilana, jonka keskustaa jokainen voi kutsua mielensä mukaan ”omaksi tiekseen” tai vaikkapa ”dharmaksi”. Kuten tie on muodostettu symbolien, asuinpaikan, henkilökohtaisuuden, yhteisön ja ympäristön kokonaisuudesta liittyen sellaiseksi mitä kutsumme kulttuuriksi, liittyy tähän yhteyteen myös kysymyksiä olevaisuudesta ja ihmisen paikasta kosmoksessa. Tätä kaikkea me nimitämme henkisyydeksi.
Me itse määrittelemme, että elementti joka on tekemisissä sen kanssa mitä me kutsumme transendentaalisuudeksi, kuuluu pallon kehälle jota kutsumme ”uskonnoksi”. Ne asiat, joilla on tekemistä hyödyn kanssa, lääkeyrttien tuntemuksesta moraalisiin normeihin, me sijoitamme ulommalle kehälle josta käytämme nimitystä ”kansanperinne”.
Jos käytän sanoja ”Vanhan Euroopan uskonto”, teen sen siksi että ko. sanan valinta sisältää vähimmin asian vähättelyä, mutta en ole kuitenkaan termiin täysin tyytyväinen. Ajatus ei tarkoita samaa kuin symbolijärjestelmä, mikä ei ole uskonto, eikä myöskään usko, eikä uskonto järjestelmä, eikä mytologia tai dharma, etc.. Meidän on siis muistettava käsitteiden suhteellisuus, ja emmekä saa antaa niiden rajoittaa ymmärrystämme pyrkiessämme rakentamaan käsitystä siitä miten esi-isämme ajattelivat ja elivät elämäänsä, ja onko meillä jotakin opittavaa heiltä.
Me emme voi löytää Vanhan Euroopan uskontoa keskittymällä aina ja kaikkialla pyhien alueiden, tapahtumien tai esineiden ympärille. Ilmiöhän ulottui koko mantereelle ja jatkui vuosituhansia. Arkeologiset tulokset osoittavat, että tradition painopistettä ja jatkuvuutta voidaan hyvin luonnehtia koko indoeurooppalaista maahantunkeutumista edeltäneen Vanhan Euroopan kompleksin keskeiseksi elementiksi. Kuvaillaksemme, niin hyvin kuin voimme, käsitteellisesti samankaltaisten symbolien vyyhteä muodostumisen, tuhon ja uudelleenmuotoutumisen dialektiikassa, emme kuvaa vain yhtä kulttuuria tai kulttuurikompleksia. Pikemminkin, palaten generatiivisen metaforan käsitteeseen, löydämme Vanhasta Euroopasta kulttuurisesti monikerroksisen ja limittyneen rakennelman syklisen entiteetin ympäristöstä.
Tämänpäivän Baskimaassa on Euroopassa ainutlaatuinen tilanne: Käytännön tapaus joka ottaa mittaa nykyisistä historian tulkinnoista, ja joka antaa suuntaa työllemme tulevaisuudessa. Euskalerissa voimme tarkastella alkuperäistä yhteisöä, joka on säilyttänyt monia kulttuurin elementtejä ei-indoeurooppalaiselta aikakaudelta, ja todisteita Vanhan Euroopan uskonnon luonteesta ja sen kaikenläpäisevyydestä muinaisessa Euroopassa. Nykyajan baskit ovat toki moderneja ihmisiä, ja hyvin kaukana neoliittisen ajan ja pronssikauden elämästä, jota tutkimme, mutta se mitä olemme havainneet heidän säilyttäneen on hämmästyttävän tuttua.
Nimi jolla baskilaisen mytologian ensisijainen jumaluus tunnetaan on Mari. Hän on monenlaisten voimien johtaja, ja useimmat niistä ovat naispuolisia. Mari on sekä erisnimi että esiintyy mm. Jumalattareen yhdistettyjen paikkakuntien nimissä. Amézquetassa oleva Txindokiko Marie tarkoittaa ”Txindokin Valtiatar (=Mari)”.
Hänet tunnetaan myös monilla muilla nimillä: Marie Labako, ”Uunien Mari” (Ispásterissa); Marie Kobako, ”Luolan Mari” (Marquinassa); Andre Mari Munoko, ”Munon Rouva Mari” (Oyarzunissa); Muruko Damea, ”Murun Lady” (Ataúnissa); Anbotoko Dama, ”Anboton Lady” (Zarauzissa); Anbotoko Sorgiña, ”Anboton Noita”, (Durangossa); Aketegiko Sorgiñe, ”Aketegin Noita” (Cegamassa), jne.. Lukemattomia paikkoja on nimetty Marille: Marizulo, ”Marin luola” (Larrunarri-vuorilla lähellä Amézquetaa), Marijenkobia, ”Marin luola” (Anbotossa), ja Marikutx, ”Marin hauta” (dolmen Izarraitzissa), ovat esimerkkejä.
Hänen puolisonsa, Maju, josta myös käytetään nimiä Sugaar ja Sugoi jotka tarkoittavat käärmettä. Hän ilmestyy joskus liekehtivänä kuun sirppin, ja hänen näyttäytymisensä ennustaa myrskyä. Zarauzilaisen legendan mukaan Maju vierailee Marin luona joka perjantai kampaamassa tämän hiukset.
Vaikkakin Marin nimi muistuttaa kristillistä nimeä Maria, saattaisimme helposti pitää yhteyttä sattumanvaraisena, ellei Marian yhteensopivuutta baskilaiseen perinteeseen löytyisi myös muissa asiayhteyksissä. José Miguel de Barandiarán, arvostettu baskilaisen perinteen tutkija, on löytänyt seuraavaa:
”On mahdollista, että nimen Mari alkuperä on kristillisessä Mariassa, mutta toiset esimerkit eivät tue tätä käsitystä. Voimme olettaa yhteyden baskilaisen mytologian nimiin Mairi, Maide, ja Maindi, vaikka nimiin liitetyt aihepiirit olisivatkin erilaisia. Mairi on dolmenien rakentaja, Maide on miehistä sukupuolisuutta edustava vuorten henkiolento, kromlechien rakentaja, jonka naisellinen kumppani on Lamiñak, lähteiden, jokien ja luolien hengetär. Maindi on ehkä esi-isien sielut, jotka öisin vierailevat vanhoilla sijoillaan”. (Koko em. joukkoa ei voi johtaa kristillisestä Mariasta, eikä Mari-jumalatarta voi myöskään erottaa tästä yhteydestä. Mari on siis alkuperäisempi. Lat.huom.)
Käsitykselle, että Mari-jumalatar on kristillistä aikaa vanhempi, löytyy perusteita. Sekä Mari että Maide liittyvät kansanperinteessä megaliittirakennuksiin, joiden tiedetään olleen kaikkialla Euroopassa kuolemaan ja jälleensyntymään liittyviä rituaalisia keskuksia. Haaskaa syövä petolintu (pöllö, korppikotka, kotka tai korppi) oli Kuoleman Hallitsijan olemuksessa esiintyvän Lintu-Jumalattaren symboli. Mari liitettiinkin usein lintuihin.
Lintu-Jumalatar yhdistettiin megaliitti-monumentteihin kautta koko läntisen Euroopan sekä taiteessa että haudoista löydetyissä esineiss. Esimerkiksi Isbisterin kammiohaudasta Orkneyllä löydetyistä 725:stä tunnistetusta linnunluu-näytteestä 90% oli peräisin valkopäämerikotkasta (Haliaetus albicilla), ja aineisto oli kerääntynyt 800:n vuoden aikana noin 3200-2400 B.C.. Monilla megaliittitaiteen kuvilla Britanniasta Portugaliin on voimakkaasti korostetut silmät tai silmät ja kulmakaaret, jotka viittaaat Jumalattareen pöllö-hahmossaan ja myös suurennettuna kuvattuun naisen pimppiin (enlarged vulvas), joka toisinaan yksinkertaistetaan häpykolmioksi tai useiksi kolmioiksi ja murtoviivaksi.
Mae´s Howen kumpu Orkneylla, ja Olaus Magnuksen kuvaus vierailusta pikkuväen luona.
Jos voimme yhdistää Marin Mairiin ja Maideen, voimme muodostaa käsityksen myytin historiasta. Pyhät paikat, jotka alunperin rakennettiin Jumalatarta varten, käsitettiin myöhemmin Jumalattaren itsensä rakentamiksi. Se että Maindi on esi-isä -henki, ei ole merkityksetöntä. Näyttääkin selvältä, että symbolien yhteys petolinnuista ja häpyaukosta Jumalattareen on muodostumisen, tuhon ja uudelleenmuodostumisen ikuisen kiertokulun kuvaus pelkistetyimmillään. Baskilainen kansanperinne on täynnä kuvauksia oliosta nimeltään Lamiñak, joka siis oli gromlecheja rakentavan Maiden naispuolinen kumppani. Lamiñak on ihmishahmoinen, mutta hänellä on linnun tai kauriin jalat. Lukemattomia luolia, rotkoja ja laaksoja on nimetty Lamiñakille, jonka sanotaan eläneen näissä paikoissa: Laminen-ziluak ”Lamiñakin luola”,Lamiarrieta ”Lamiñakin kiven paikka”, Lamiñosin ”Lamiñakin rotko”, Lamiñen-eskaatza ”Lamiñakin keittiö”, jne..
Lamiñak liittyy monilla tavoin kautta Euroopan tunnettuun”pikku väkeen”: Brownies Englannissa ja Skotlannissa, Venäjän domovye, Liettuan kaukai, Skandinavian nisser (Suomen tontut, Lat.huom.), ja monet muut; yleensä hyänsuovat kotihaltijat ovat tunnettuja kotiaskareiden auttajina, jos ovat hyvällä tuulella, ja kaikenlaisen harmin järjestäjinä jos niitä ei huomioida. Mielenkiintoinen eroavaisuus on kuitenkin se, että tontut ym. väki on yleensä miespuolista toisin kuin lamiñakit.
Lamiñak omistaa kultaisen kamman, ja monet myytit ja laulut kertoat naisesta -harvemmin miehestä-, joka onnistui varastamaan tämän kamman. Yöllä Lamiñak lähestyy tämän varkaan kotia vaatien omaansa takaisin ja uhaten erilaisilla rangaistuksilla.
|
|
Lukemattomat tarinat kertovat suurista löytöpalkkioista, joita Lamiñakia auttaneet ihmiset olivat saaneet. Joskus ihminen (kätilö) on saanut kultaiset neulomisvälineet.
Marin oma esiintyminen tukee käsitystämme hänen yhteydestään Jumalattaren kuolemaa tuottavaan ja uudistavaan puoleen. Kuten palvelusväkensä lamiñakit, Hän näyttää olevan linnunjalkainen naishahmo kuten Garagarzassa uskotaan. Cegamassa väitettiin nähdyn Hänet korpin hahmossa. Supelegorin suureen luolaan Itziñen vuorilla liittyy tarina Marista ja hänen seuralaisistaan korppikotkina.
Cegamassa ja Oñatessa Hän on pässillä ratsastava nainen. Auzan luolassa Baztánissa Hänellä on vuohipukin hahmo ja Aranossa Hän on hevosen muodossa, ja Oñatessa myös hieho. Kreivi don Pedro de Barcellos kirjoittaa 150-luvulla Livro dos Linhagensissa Hänellä olleen pukin jalat. Hän voi myös näyttäytyä naisen muotoisena tai liekehtivänä puuna (Oñate). Hän voi olla tuulen puhuri (Escoriaza) tai sateenkaari tai valkoinen pilvi (Durangossa ja Ispásterissa), tai tulipallo ilmassa (Oñate, Segura ja Orozco). Marin symboli on sirppi, erityisesti tulinen sirppi joka liikkuu taivaalla (Atáun, Cegama, Zuazo de Gamboa). Hänet on nähty liekehtivänä naisena Zaldiviassa, ja neljän hevosen vetämissä vaunuissa kiitämässä& bsp; ilman halki (Amézqueta).
Hänet on nähty liekkeihin verhoutuneena vaakasuorana maaten liukuvan ilman halki Bedoñassa. Zelharburun luolassa Bidarrayssa Hän esittäytyy ihmisenmuotoisena stalagmiittina. Azcoitassa Hänet tavataan nähdä naisena jonka kasvot on täyden kuun kehystämät. Escoriazassa Hänet nähdään liekehtivän täysikuun hahmossa. Mari voi siis olla joko eläinhahmoinen tai energiaa, valoa tai liekkejä, säteilevä abstraktimpi olomuoto.
Marin monimuotoisuus sopii hyvin siihen mitä tiedämme kaikkialla Euroopassa palvellun Jumalattaren lukemattomista ulkoasuista. Kuten Jumalattaren muoto ja tunnuskuvat vaihtelivat hänen tehtävästään riippuen, Marin olemus oli riippuvainen kulloisestakin seudusta ja sen traditiosta, kertoo Barandiaràn.
”Mari ottaa pääasiallisesti eläinmuotoisen hahmon maanalaisissa oleskelupaikoissaan. Maan pinnalla ja ilmassa liikkuessaan hän esiintyy muissa asuissa. Sellaiset eläimet kuten härkä, pässi, vuohipukki, hevonen, käärme, korppikotka jne., liittyvät myytteihin alisesta maailmasta ja yhdistyvät sentähden Mariin tai kuuluvat hänen alaisuuteensa kuten maanalaiset henget ja ihmisen varhaisimpaan olemisen tasoon liittyvät maanläheiset voimat. Maininnat hahmon vaihtumisesta erilaisissa myyteissä seuraavat tätä ideaa.”
Marin esiintymisen variaatioiden juuret löytyvät siis symbolien ja metaforien kompleksista, joka liittyy syntymä-kuolema-jälleensyntym -sykliin mikä onkin rekonstruoimamme Vanhan Euroopan uskonnon ydin. Lintu-Jumalatar hallitsee syntymää ja kohtaloa, ja hänen muotonsa voi olla ankka, joutsen, haikara tai muu vesilintu. Kuoleman Valtiattarena hän löytää näyttäytymismuotonsa petolinnuista, ja elämän ja jälleensyntymän lähteenä hänet tunnistetaan munissa ja sellaisessa ilmaan liittymättömässä hahmossa kuten käärmeenä. Spiraali- tai serpentiinikuviot muistuttavat Jumalattaren energisestä ja elämääluovasta ominaisuudesta. Spiraali löytyy joskus vanhojen pöllöä esittävien uskonnollisten kuvien silmistä, ja voidaan nähdä myös pässin sarvien muodossa. Pässi olikin pyhitetty Hänelle.
Emme siis ylläty nähdessämme Marin esiintyvän pässinä, kauriina, pukkina tai muuna vastaavaanlaisena eläimenä. Hänen kumppaninsa Sugaarin muoto käärmeenä ei sekään ole odottamatonta. Marin eläin-hahmot osoittavat siten oikeaksi päätelmämme yhdistää Hänet rekonstruktioon yleiseurooppalaisen neoliittisen Jumalattaren olemuksesta. Baskimaan Mari on siis sama jumaluus kuin Jumalatar kautta koko ”Vanhan Euroopan” Iberian niemimaalta Anatoliaan. (Kuinka pohjoiseen?? Lat.huom.)
Baskimaan perinteessä on säilynyt lukemattomia ”sääntöjä” Marin kohtaamisen varalta ja ohjeita yhteydenpidosta hänen kanssaan. Näistä voi olla huomattavaa apua koko ”Vanhan Euroopan” uskonnon ja rituaalien rekonstruoimisessa. Esimerkkejä: Häntä saa puhutella ainoastaan tuttavallisesti (Ei siis ylimielisesti eikä alentuvasti? Lat.huom); Hänen läsnäollessaan ei saa istua; Hänen luolastaan on poistuttaa täsmälleen samaa tietä ja samalla tavalla kuin on sinne mennytkin. Siis jos olet mennyt luolaan kasvot kulkusuuntaan, sinun täytyy poistua kääntymättä eli takaperin kulkien. Baskilainen perinne liittää saman määräyksen myös kuolleen ihmisen sielun matkantekoon; Toisen säännön mukaan ei saa koskaan kääntyä takaisin pyhässä luolastossa kulkiessaan.
Mari tuomitsee valehtelun, varastamisen, ylimielisyyden, katteettoman itsekehun, ja muiden kunnioittamisen ja auttamisen laiminlyömisen. Säännön rikkojilta on toisinaan viety kaikki, minkä he ovat varastamalla tms. hankkineet tai mistä he ovat valehdelleet. Jos rikkomuksen tekijä on paimen, Mari voi ottaa pässin hänen laumastaan.
Hänen olinpaikkojaan ei voi vahingoittaa, tai vierailla niissä ilman kutsua, tai ottaa niistä mitään ilman nopeaa ja lopullista rangaistusta. Kansantarina kertoo naisesta joka otti kultaisen kamman Marin luolasta. Samana yönä ko. naisen omistama arvokas viljelyspalsta pettyi kivivyöryyn.
Marin asuinpaikat ovat yleensä maanalaisia. Baskimaa onkin hyvin vuoristoista ja täynnä luolia ja rotkoja. Yleisen käsityksen mukaan Marin luolat ovat täynnä kultaa ja arvokkaita kiviä. Cegamassa sanotaan, että Aketagin luolassa on kultainen vuode. Zarauzissa taas kerrotaan Anboton luolasta vietyjen kultaesineiden muuttuneen mädiksi puunpalasiksi heti luolan ulkopuolella. Tässäkin näkyy Jumalattaren tapa myöntää tai kieltää suosionsa.
Hänen voimansa on osin hänestä itsestään, osin asuinpaikasta ja itse maasta. Baskit pitivät maata elävänä ja muuttuvana, -vuortenkin uskottiin kasvaneen kuin elollisten olioiden. Maan alla uskottiin olevan pinnalla eläviltä ihmisiltä suljettuja maailmoja, joilla on vaikutusta ilmankehän ilmiöihinkin. Mari oli myös myrskyjen aiheuttaja, joka joskus tuhosi puita salamoillaan.
Hänet kerrotaan nähdyn kutomassa tai kampaamassa hiuksiaan luolansa edustalla Oñatessa ja Goyazissa. Zuazo de Gamboassa hänen kerrotaan vyyhdenneen kultaista lankaa, ja keränneen sen pässin sarviin. Kampaaminen ja kehrääminen Jumalattareen liittyvinä pyhinä toimintoina löytyykin vanhimmista kulttuureissa kautta Euroopan. Kammat ja kehruuvälineet Vinca, Tisza, Gumelnita, Starcevo ja Karanovo-kulttuurien löytöpaikoilta ovat koristellut Jumalattaren symboleilla tai hänen itsensä miniatyyrikuvilla. Kutomisteemaa ei voida myöskään tarkastella erillään Skandinaviasta ja Baltiasta Kreikkaan tunnetun ”jumalattaret kutovat ihmisten kohtaloista kuvakudosta” -aiheesta.
Puhuttaessa baskilaisen mytologian merkityksestä tämänpäivän baskeille, on muistettava että näillä asioilla on heille kahtalainen merkitys. Esimerkiksi lamiñak on Baradianin (1972) mukaan nykyisessä puheessa:
”… toisen aikakauden hahmo. Nykyisin ei niinkään ajatella vanhan baskien sananlaskun mukaan, Izena duan guztla omen da (=kaikki millä on nimi, ovat olemassa), vaan useimmin sanotaan Direnik ez da sinistu bear: ez direla ez da esan bear (=Jos et usko että ne ovat olemassa, sinun ei tule sanoa ettei niitä ole)”
Myöhemmin Baradian tosin kertoo seuraavan 70-vuotiaalta Catalina Erri-Eyarabidelta kuulemansa tarinan tämän isän lamiñak-kokemuksesta pienenä poikana kirkkoon mennessään. Lamiñak oli kulkenut tietä pitkin matkalla joelle. Pappi oli neuvonut häntä seuraaasti: Todos (los seres) que se habla existen; pero guarda para tí el secreto, no hay que decir que existen (=Kaikki, millä on nimi ovat olemassa, mutta pidä se omana tietonasi. Ei ole välttämätöntä kertoa kaikille että niitä on) ( Papin ja pakanallisten henkiolentojen suhteesta kelpaa esimerkiksi myös Lars Leevi Lestadiuksen usko maahisten olemassaoloon. Hän ei epäillyt niitä, -hän vastusti niitä. Lat.huom.)
”Vanhan Euroopan” uskonnon symbolien järjestelmä oli hyvin dynaaminen, joustava ja kekseliäästi järjestetty. Näyttää siltä että alkuperäiset eurooppalaiset ajattelivat ja näkivät maailman suurena kokonaisuutena, jossa asioiden välillä oli yhteyksiä, eivätkä he, toisin kuin me, huolestuneet eroavaisuuksista. Heidän tapansa luokitella asioita oli täysin toisenlainen kuin esimerkiksi Linnaen tiukasta loogisuudestaan tunnettu kasvienluokitus -järjestelmä. Vertailukohde löytyisi ehkä navajojenluokittelutavasta. Asioiden väliset yhteydet ja eroavaisuudet käsitettiin ehkä samalla tavalla kuin he mielsivät omat elämänsä yhteenkuuluviksi läheistensä elämään ja olemassaoloon ja viimekädessä osaksi itseään elämän lähdettä. Arkeologia, lingvistiikka ja antropologia eivät ehkä yksin riitä heidän ajattelutapansa rekonstruointiin, vaan siihen tarvitaan myös runoutta, mytologian arkkityyppien tuntemusta, mystiikkaa, uskontoa ja intuitiota.
Tiedämme heidän taiteestaan, että vanhat eurooppalaiset työskentelivät aavistaen elegantisti symbolien yhteydet ja vuorovaikutukset ja muodon tasapainon. Rekonstruktiomme ei siis voi olla vähemmän elegantti ja tasapainoinen ollakseen uskottava. Me voimme toki yrittää aavistuksellisesti ymmärtää tätä monivivahteista kansaa. Ei ehkä ole turvallista olla samanaikaisesti sekä näkijä että tutkija, runoilija että historioitsija, mutta mielestämme arkeomytologian täytyy tunnustaa intuitiolle ja eläytymiselle niiden arvoinen paikka tieteen työkaluina.
Baskilaista kansanperinnettä kerättiin tutkittavaksi vasta myöhään toisella vuosituhannella A.D., ja neoliittinen esineistö on ajoitettu neljännelle vuosituhannelle B.C.. Vertailu näiden aineistojen välillä on silti mahdollista, ja osoittaa mielestämme kohtuullisen varmasti että yhteys baskilaisen folkloren jumalatar-käsityksen ja neoliittisen jumalatar-uskonnon välillä on perustellusti oletettavissa. Lopuksi vielä pari sanaa muistuttamaan esihistorian Jumalattaren perinnöstä omassa mytologiassamme. Löytääksemme sen meidän täytyy ainoastaan tarkastella mitä tahansa tämänpäivän eurooppalaista kansanperinnettä, baskilaista, kreikkalaista, kelttiläistä, germaanista tai slaavilaista. Seuraava englantilainen lastenloru liittyy mytologian naishahmoon, meille tuttuun Mother Gooseen:
There was an old woman
Lived under a hill,
And if she’s not gone,
She lives there still.
lexapro vs wellbutrin zithromax z-pak tamoxifen what does ciprofloxacin 500mg treat ciprofloxacin hcl 500 mg side effects is ciprofloxacin a penicillin liquid cialis viagra sans ordonnance viagra bestellen levitra erfahrungen cialis canadian pharmacy azithromycin tablet levitra vs viagra what is viagra cialis vs viagra cialis 10 mg cialis dosage levitra coupons ciprofloxacin side effects after age 60 finasteride effets secondaires effects of stopping finasteride buy viagra online wholesale cialis azithromycin side effects viamedic cialis zithromax cialis savings card viagra ohne rezept aus deutschland finasteride results nolvadex escitalopram nebenwirkungen viagra wikipedia natural viagra acyclovir side effects levitra online viagra from canada cialis alternative finasteride vs dutasteride tamoxifen side effects in women over 55 levitra 10 mg prezzo azithromycin z pak acyclovir medication tamoxifen cost tamoxifen nebenwirkungen finasteride dosage cialis coupon thuoc azithromycin viagra generico lexapro generic name finasteride 5mg side effects mayo clinic cipro dangers zovirax for cold sores utilisation viagra what does ciprofloxacin treat acyclovir dosage for cold sores tamoxifen citrate propecia side effects viagra pill is lexapro a controlled substance finasteride long term effects buy levitra online viagra dosage lexapro reviews viagra coupon viagra without a doctor prescription azithromycin 250mg tablets 6 pack acyclovir vs valacyclovir online viagra how long does viagra last cialis pricing cipro azithromycine eg 500 mg bijsluiter cialis discount buy viagra cialis medication viagra tablets lexapro side effects men canadian cialis is azithromycin what is azithromycin for viagra for women lexapro 5mg what is escitalopram viagra online side effects of finasteride acyclovir 200mg cialis 5 mg lexapro withdrawal viagra ohne rezept auf rechnung levitra dosage lexapro medication lexapro and weight gain s*x viagra for women azithromycin 250 levitra without a doctor prescription azithromycin class ciprofloxacin side effects ciprofloxacin lexapro side effects of lexapro 10 mg over the counter viagra side effects of tamoxifen tamoxifen and foods to avoid cialis copay card azithromycin 500mg ciprofloxacin hcl cipro 500 lexapro coupons antibiotic ciprofloxacin side effects of acyclovir cipro side effects in elderly viagra 50mg lexapro weight gain what does viagra do cipro drug class finasteride tablets viagra without a doctor prescription usa acyclovir cream viagra alternative cialis pills ciprofloxacin dosage finasteride side effects in men what is acyclovir for lexapro vs celexa ciprofloxacin nebenwirkungen acyclovir 800 mg for shingles lexapro dosage how long for lexapro to work cost of viagra acyclovir 400 mg levitra vs viagra levitra prices ciprofloxacin hydrochloride what is ciprofloxacin prescribed for women viagra generic cialis tadalafil ciprofloxacin 500mg antibiotics side effects what is tamoxifen used for azithromycin liquid what is finasteride zithromax antibiotic cialis for bph how to get off lexapro cilias cipro antibiotic vardenafil vs viagra cialis tadalafil discount viagra lexapro for anxiety finasteride reviews tamoxifen langzeitfolgen viagra cost acyclovir for shingles withdrawal from lexapro ciprofloxacin dose escitalopram effets secondaires azithromycin pregnancy category acyclovir 800 mg viagra uk cialis online viagra natural how to wean off lexapro zovirax dosage acyclovir for cold sores weaning off lexapro viagra nebenwirkungen cialis or viagra cialis daily azithromycin for pneumonia what is cipro usually prescribed for lexapro dosing azithromycin viagra generic post finasteride syndrome cipro antibiotics ciprofloxacin 500 mg tabletten finasteride 5 mg azithromycin 500 ciprofloxacin 500 finasteride for women daily cialis buy generic viagra generic viagra zithromax dosage levitra 20 mg cost walmart cialis cialis patent expiration viagra side effects lexapro overdose azithromycin medscape azithromycin 250 mg treatment cialis pills for sale acyclovir ointment viagra for sale uk cialis for daily use cialis testimonials cialis vs viagra viagra tesco azithromycin 500 mg buying viagra cialis generic tadalafil finasteride 5 mg tab cialis for sale how to wean off lexapro without withdrawals ciprofloxacin dosierung cyalis 9 levitra at walmart azithromycin cost finasteride for hair loss levitra prezzo in farmacia cheap levitra levitra vs viagra for hardness azithromycin for strep throat cialis cheap pfizer viagra cheap viagra what is acyclovir used for escitalopram oxalate finasteride 5mg tab common side effects of ciprofloxacin 500 mg viagra 100mg tablets retail price what is lexapro used for is azithromycin penicillin how does acyclovir work what is azithromycin used for cialis cost finasteride 5mg side effects levitra generic ciprofloxacin class lexapro withdrawal symptoms cialis sample generic for cialis viagra s*x what is tamoxifen azithromycin 500 erfahrungen acyclovir dosing stopping lexapro herbal viagra ciprofloxacin 500 mg for urinary tract infection how to take cialis cheap cialis zovirax ointment viagra 100 viagra cialis lexapro 10mg generic levitra vardenafil 20mg cialis coupons printable propecia side effects of viagra revatio vs viagra vardenafil 20mg levitra 20mg cost per pill how does viagra work viagra vs cialis cialis dosage recommendations viagra prices finasteride hair loss ciprofloxacin hcl 500 mg tab generic levitra online cialis what is lexapro ciprofloxacin bnf cialis voucher cipro for uti cialis coupon 20 mg azithromycin vs erythromycin escitalopram levitra cialis 20 mg cialis from canada cialis effects ciprofloxacin hcl 500 mg azithromycin dosage tamoxifen interaction viagra vs cialis vs levitra cialis pharmacy prices acyclovir 400mg cialis 20mg directions how much does cialis cost generic viagra 100mg buy generic levitra levitra 20 mg precio farmacia azithromycin 250 mg viagra effects cialis dosage strengths viagra price discount cialis lexapro and weight gain in women lexapro benefits for women lexapro side effects what infections does ciprofloxacin treat cialis otc cialis 30 day sample viagra soft what does azithromycin treat viagra medicine ciprofloxacin coverage free cialis finasteride azithromycin pregnancy levitra bayer 20mg meilleur prix ciprofloxacin 500mg side effects of lexapro in women cialas cipro and tendonitis azithromycin three times a week what works better than viagra how does lexapro work cialis samples effects of stopping lexapro suddenly cialis for men azithromycin drug class 200 cialis coupon zoloft vs lexapro cialis without a doctor’s prescription where to buy viagra levitra rezeptfrei deutschland side effects of lexapro levitra 20mg side effects lexapro side effects of ciprofloxacin azithromycin uses viagra canada lexapro side effects in women levitra 20 mg von bayer what is acyclovir cialis coupons 2017 acyclovir dosage viagra 100 mg cialis samples overnight what is cipro used for viagra vs cialis vs levitra tamoxifen bijwerkingen lexapro bula zovirax does lexapro cause weight gain azithromycin 250mg levitra coupon acyclovir 800 mg 5 times a day female viagra viagra on line no prec tamoxifen and weight gain cealis lexapro and weight loss lexapro generic generic for lexapro acyclovir 800mg cialis side effects cialis on line viagra coupons azithromycin for uti canadian viagra cialis professional side effects of azithromycin 250 mg cialis for women azithromycin and alcohol viagra wiki azithromycin tablets cialis website equipe argentine viagra cialis coupons lexapro manufacturer website azithromycine 250 mg best price viagra cipro uses side effects of azithromycin viagra substitute finasteride 5mg escitalopram 10 mg cialis generic availability viagra pills is tamoxifen chemotherapy azithromycine tamoxifen side effects in women ciprofloxacin side effects in women what bacteria does ciprofloxacin kill what is cialis buy cialis online cialis free trial what is cipro acyclovir cialis 5mg daily escitalopram side effects price cialis what is azithromycin side effects of ciprofloxacin 500 mg cialis coupon print viagra for sale sophia viagra cialis coupons from manufacturer ciprofloxacin hydrochloride ophthalmic zithromax 500 mg side effects of finasteride 5mg escitalopram 10mg generic cialis at walmart buy cialis finasteride efectos secundarios viagra pillen kruidvat how does cialis work what is ciprofloxacin used for finasteride side effects viagra en ligne livraison 24h when will cialis go generic cialis trial generic cialis cialis price cialis patent expiration 2017 viagra tablet how long for azithromycin to take effect how to use viagra viagra for men azithromycin pediatric dosing lexapro side effects in men ciprofloxacin drug class lexapro para que sirve ciprofloxacin used for tamoxifen side effects ciprofloxacin 250 mg wellbutrin and lexapro viagra single packs ciprofloxacin spc viagra alternatives cialis prices ciprofloxacin eye drops tamoxifen therapy what does finasteride do pfizer viagra coupons from pfizer escitalopram 10 mg para que sirve tamoxifen lawsuits cialis 5mg ciprofloxacin 250mg lexapro vs zoloft zovirax pills ciprofloxacin for dogs cialis reviews viagra activate azithromycin without a doctor’s prescription viagra samples azithromycin coverage acyclovir ointment 5 ciprofloxacin uses viagra vs cialis azithromycin 5 day dose pack escitalopram 20 mg cialis patent expiration date extended canada cialis erectile dysfunction cialis first few days on lexapro zovirax cream generic lexapro finasteride 1mg ciprofloxacin 500mg tablets tamoxifen and bone pain azithromycin eye drops finasteride and enlarged prostate lowest cialis prices ciprofloxacin drops ciprofloxacin 500 mg cialis generic finasteride permanent side effects viagra receptfritt canada viagra free viagra lexapro dosages acyclovir dose cipro side effects cialis 20mg lexapro 20mg ciprofloxacin 500mg antibiotics viagra viagra on line cialis canada viagra 100mg side effects of cialis lexapro 10 mg lexapro and wellbutrin combination therapy what is lexapro for viagra costs viagra kaufen finasteride medication celexa vs lexapro cipro dosage levitra 20 mg what is finasteride used for cost of cialis buy levitra order viagra cialis 30 day trial coupon what is ciprofloxacin ciprofloxacin ophthalmic solution